0 procent emissie, 100 procent elektrisch rijden op Zonnestroom
100% op Zonnestroom! Na de realisatie van de Zon Energie Centrale Schuddebeurs hebben we een 100% elektrische auto aangeschaft, een Renault Zoe. Geen halve, waarbij er ook nog een vervuilende brandstofmotor is ingebouwd, nee: 100% elektrisch, zodat we daadwerkelijk altijd op duurzame zonnestroom rijden. De eerste ervaringen met de elektrische auto zijn positief.
De eerste ervaringen met de Renault Zoë
De Renault Zoe rijdt prima. Het belangrijkste en meest besproken bij elektrische auto’s, de actieradius is voldoende voor het gebruik. Uiteraard waren we daar, toen we besloten om een elektrisch auto te kopen, huiverig voor. Theoretisch zou de Zoe volgens een bepaalde test 200+ km kunnen halen op 1 acculading. In de praktijk werd door de dealer aangegeven dat dit in de zomer +/- 130 km is en in de winter +/- 100 km. Afgelopen zomer hebben we de Zoe uitgebreid getest. 80 km moest minimaal gehaald kunnen worden bij gecombineerd gebruik van 50% snelweg en 50% 80 – 100 km wegen, waarbij op de snelweg gewoon 120 km/h gereden kan worden. De tests waren positief. Het bleek dat de 80 km altijd gehaald kon worden, ook als de accu’s na verloop van tijd minder capaciteit zouden krijgen.
Elektrisch rijden
Elektrisch rijden is op zich natuurlijk niet anders dan rijden met een brandstofmotor. De Zoe is voorzien van een automaat, het is super stil tijdens het rijden en natuurlijk de eerste keer nog 7 km te gaan op het dashboard is even wennen, maar angstzweet droogt snel. Je moet er op beducht zijn dat voetgangers en fietsers je minder goed horen, ook al maakt de Zoe een speciaal zoemend geluid onder de 30 km/h, het komt vaak voor dat ze verrast opkijken als je langs rijd. Dat zoemende geluid zou trouwens ook bij hogere snelheden nog geproduceerd moeten worden, maar om 1 of andere reden is dit zo afgesteld dat vanaf 31 km/h je het niet meer hoort.
Het opladen
De Renault Zoe wordt gebruikt voor zakelijk en woon-/ werkverkeer. Het eerste wat we hebben gedaan is bij ons bedrijf en de woning een laadpunt installeren. Bij de woning een laadpunt van 3,6 kW (1 fase 16A) en bij het bedrijf een laadpunt van 11 kW (3 fase 16A). Op beide aansluitingen is een dusdanige hoeveelheid zonnepanelenaangesloten dat al het gebruik van de elektrische auto en een groot deel van het “reguliere” elektrische gebruik van de woning en het bedrijf wordt gedekt door de zonnepanelen. Het opladen bij de woning duurt +/- 8 uur als de accu’s helemaal leeg zijn, bij het bedrijf is dit +/- 2,5 uur. 8 uur lijkt lang, maar de accu’s zijn bijna nooit helemaal leeg en bij de woning staat de Renault Zoe ’s nachts meestal wel minimaal 8 uur stil. Overdag bij het bedrijf is de laadtijd ook kort genoeg. Natuurlijk is een lader met een hogere capaciteit prettiger, maar helaas onze elektrische hoofdaansluiting is niet groot genoeg voor meer vermogen en een grotere aansluiting kost weer veel extra geld in voornamelijk het jaarlijkse vastrecht.
Openbaar laden
Opladen thuis en op de zaak is 1 ding, maar we rijden natuurlijk niet alleen elektrisch van huis naar het werk. De kunst is zoveel mogelijk elektrische kilometers te maken en dan moet je wel rekening houden met de actieradius van 100 tot 130 km. Is dat moeilijk? Ja en nee. In de eerste plaats is het zaak om de reis goed te plannen. Is er op de plaats van bestemming een openbaar laadpunt aanwezig en is deze beschikbaar? Voor het antwoord hebben we de love to load app van the new motion charge network, waarvan we trouwens ook de laadpas hebben. De app is een plattegrond waarop de laadpunten zijn aangegeven en tevens een routeplanner. Je kunt ook “live” zien of een laadpunt bezet is of niet. En dat werkt goed, zolang er geen fossiele brandstof slurpers geparkeerd staan op de parkeerplaats bij de laadpaal. Helaas komt dit nu nog te vaak voor, voornamelijk in de randstad.
Conclusie elektrisch rijden
We hebben nu de eerste paar duizend kilometer achter de rug. En het bevalt ons. De Renault Zoe voldoet aan onze verwachtingen. Het woon-/werkverkeer is in alle gevallen geen enkel probleem en met een goede planning kun je praktisch overal in Nederland komen. En is het erg als je een keer noodgedwongen een laadpaal moet opzoeken en een uurtje rust moet nemen om de auto op te laden? Dat hebben we nu één keer meegemaakt en geloof het of niet, maar dat is één van de onderdelen waardoor volledig elektrisch rijden zo leuk is!
Update oktober 2015
De eerste 50.000 km elektrische kilometers zitten er op. Hetgemiddelde verbruik per 100 km: 18,7 kWh.