Smart Service & Onderhoud

Veel gestelde vragen

U heeft van ons bericht gehad dat wij onze dienstverlening voor wat betreft service & onderhoud gaan aanpassen. Hieronder vindt u op een aantal veel gestelde vragen het antwoord.


Waarom deze aanpassing?

Mogelijkheden voor monitoring zijn de laatste jaren sterk verbeterd. Vooral het onafhankelijk zijn van wifi of een internetverbinding zorgt ervoor dat monitoring een hoge betrouwbaarheid heeft en de verbinding vele malen veiliger is. Vanaf 2019 testen wij mogelijkheden voor monitoring met zeer positieve resultaten. We ervaren minder storingen doordat er proactief op basis van actuele informatie,  actie kan worden ondernomen. Wij zien ook een groot tekort aan technisch personeel aankomen, waardoor we genoodzaakt zijn om onze servicetechnici efficiënter in te zetten. Daarbij is het wel belangrijk dat de kwaliteit van service & onderhoud gewaarborgd blijft. Wij hebben ervaren dat monitoring met de smart module hierbij een effectieve rol kan spelen.


De smart module verzend informatie vanuit de cv-ketel naar een dashboard welke wij in beheer hebben. Hierin staan geen naam- of adresgegevens. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van uw wifi of internetverbinding. De gegevens uit uw ketel worden verstuurd via een aparte veilige data verbinding, vergelijkbaar met de verbinding van een mobiele telefoon.


 De module heeft een simchip (een ingebouwde simkaart) waarmee het verbinding maakt met het Narrowband Internet of Things netwerk (NB-IoT). Dit is een frequentie op de mobiele masten die een goede en stabiele verbinding binnenshuis realiseert. Dit zorgt voor een veilige verbinding onafhankelijk van uw internet of WiFi thuis.


De belangrijkste voorwaarde is dat u een ketel heeft die ondersteund wordt door de smart module. Ketels van Intergas, Nefit en de meeste van Remeha kunnen aangesloten worden. Wij leveren alleen cv-ketels waarop de smart module aangesloten kan worden. Mocht u een oudere ketel hebben die niet ondersteund wordt, dan laten wij u dat weten en zoeken we een passende oplossing voor service & onderhoud. 


Dit kan nog niet. Wanneer wij zien dat uw ketel in storing is of dat er onderhoud nodig is, nemen we contact met u op. De leverancier van de module werkt aan een pagina waar consumenten ook inzicht krijgen in gegevens zoals bijvoorbeeld over waterdruk of hoeveel minuten er warm water verbruikt is.


Hieronder is een afbeelding weergegeven van de module. Het is een klein wit apparaatje met een losse adapter die we bij uw cv-ketel plaatsen. Er is geen vrij stopcontact nodig omdat de adapter bovenop voorzien is van een stopcontact. Hier kan de monteur de

stekker van de ketel insteken.


null


Op dit moment komen we jaarlijks langs om uw ketel te inspecteren en onderhouden. Met de smart module kunnen we uw ketel op afstand in de gaten houden. Dit betekent dat wij contact met u opnemen als wij zien dat er service aan uw ketel nodig is. Ook geven we u een seintje als we zien dat het nodig is om bij te vullen. We bekijken op afstand wanneer uw ketel onderhoud nodig heeft. Dit gebeurt aan de hand van het aantal branduren en start-/stops. We komen in ieder geval elke twee jaar bij u langs en als het nodig is dan komen we vaker.


Onze monteur installeert de smart module tijdens onderhoud als onderdeel van uw abonnement, hiervoor betaalt u niks extra. Ook de kosten voor het dataverkeer is opgenomen in het abonnement. Uw abonnementsbedrag blijft gelijk én u kunt op ons blijven rekenen voor een snelle en vakkundige reparatie, zoals u van ons gewend bent.


Nee dat kan niet. Het gebruik van uw ketel valt onder uw privacy. Buitenstaanders hebben daar niets mee te maken. U wilt niet dat derden uit uw ketel gebruik kunnen aflezen of dat u bijvoorbeeld met vakantie bent. Daarom is extra gelet op de beveiliging van de data. De volgende opzet gaat misbruik van uw gegevens tegen.

1. De gegevens over het functioneren van uw ketel worden anoniem opgeslagen. Uw naam en adresgegevens staan daar dus niet bij.

2. Elke dag zien wij hoe het gaat met de ketels, die bij ons in beheer zijn.

3. Als de ketel een melding geeft, zoeken wij in ons eigen systeem op van wie de ketel is. Andere partijen hebben geen toegang tot deze informatie.

4. We nemen vervolgens contact met u op om de melding te bespreken en eventueel een afspraak te maken.


Dat hangt ervan af wat er allemaal gebeurt in de ketel. Bij veranderingen wordt er data doorgestuurd, in de winter worden daarom meer berichten verstuurd dan in de zomer. De module stuurt sowieso elke 5 minuten een signaal. Dit gebeurt via een aparte verbinding. Dus als bij u thuis internet uitvalt, dan blijft de module gewoon zijn werk doen.


De module heeft u in bruikleen, Installatiebedrijf Deurloo BV is eigenaar. Bij beëindiging van het contract dient u de smart module terug te sturen.


Nee, er wordt geen gebruik gemaakt van Chinese IoT technologie. De hardware wordt geleverd door insmart. Dit is een Nederlands bedrijf en laat de hardware produceren in Nederland. De adapter welke de elektrische voeding van de module verzorgt is wel van Chinese makelij.


Wij kunnen op deze manier meer storingen voor u voorkomen. Ook krijgen we meer inzicht in hoe we uw systeem efficiënter kunnen laten werken of wat u kunt doen om gas te besparen. Bovendien nemen we contact met u op als we zien dat er een storing dreigt en waarschuwen u tijdig wanneer u uw systeem moet bijvullen.


Nee. U blijft hetzelfde bedrag betalen als nu en dit bedrag wordt jaarlijks in januari aan u gefactureerd. Wanneer u gebruik maakt van monitoring, zal onze monteur tijdens de eerstvolgende onderhoudsafspraak een smart module bij u aansluiten. Hier zitten voor u geen extra kosten aan. Verder blijft u gebruik maken van de service zoals u die van ons gewend bent.